W grudniu 2015 r. pracownicy Zakładu Systemów Elektronicznych i Telekomunikacyjnych Politechniki Rzeszowskiej rozpoczęli w PZL Mielec, a Sikorsky Company realizację kolejnego etapu prac badawczo-rozwojowych z wykorzystaniem poligonowego systemu antenowego, który stanowi element zaplecza przemysłowego w zakresie badań kompatybilności elektromagnetycznej systemów pokładowych i radiokomunikacyjnych montowanych na statkach powietrznych. W ramach przedmiotowego etapu prac B+R pn. „Opracowanie koncepcji pomiarów wybranych parametrów anten montowanych na statkach powietrznych” (umowa PRz nr RE-U-15348), pracownicy ZSEiT m.in. realizują proces szkolenia Zespołu PZL Mielec w zakresie wybranych zagadnień anten i propagacji fal radiowych. Omawiane są konstrukcje i parametry anten stosowanych w systemach lotniczych, a także praktyczne problemy związane z ich montażem i prawidłowym funkcjonowaniem na statku powietrznym. Rozpatrywane zagadnienia stanowią podstawę do przygotowania procedur i aparatury kontrolno-pomiarowej PZL Mielec do pomiarów wybranych parametrów anten montowanych na obiektach, których rozmiary geometryczne i masa nie pozwalają na wykonywanie takich działań np. w komorach bezechowych.
System antenowy PZL Mielec jest funkcjonalnym zestawem, w którym możliwe jest wyznaczanie parametrów anten oraz badanie zjawisk propagacji fal radiowych w obszarze pola dalekiego (w strefie promieniowania). Dostępne urządzenia, oprogramowanie oraz aparatura kontrolno-pomiarowa są kompatybilne z infrastrukturą lotniskową PZL Mielec (zaplecze laboratorium badawczego i wyznaczonego poligonu pomiarowego przy drodze do kołowania na lotnisku w Mielcu). Na podkreślenie zasługuje fakt, że przedmiotowe wyposażenie PZL Mielec jest skoordynowane z infrastrukturą laboratoriów kompatybilności elektromagnetycznej EMC i techniki radiowej identyfikacji obiektów RFID ZSEiT PRz, które w ramach przedsięwzięcia pn. EMC Lab-Net Polska Sieć Laboratoriów EMC, od sierpnia 2014 r. funkcjonują w obszarze Polskiej Mapy Infrastruktury Badawczej, ze specjalizacją w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej statków powietrznych.
(fot. PZL Mielec)